
Szkolenia
Żeglarz Jachtowy - Program szkolenia
Osoba odbywająca szkolenie na stopień żeglarza jachtowego powinna opanować wiedzę i umiejętności praktyczne umożliwiające bezpieczne prowadzenie jachtu żaglowego w zakresie uzyskiwanych uprawnień.I. WIEDZA TEORETYCZNA:
- Wiadomości o śródlądowych jachtach żaglowych, ich wyposażeniu i obsłudze:
- rodzaje jachtów śródlądowych, podział ze względu na budowę i eksploatację,
- kategoria projektowa jachtu i warunki eksploatacji,
- nazewnictwo podstawowych części składowych jachtu śródlądowego,
- małe statki, instrukcja dla właściciela - PN-EN ISO 10240 (zobacz komentarz),
- zasady bezpiecznego posługiwania się instalacjami jachtowymi,
- wyposażenie jachtu niezbędne do bezpiecznej żeglugi: ratownicze, przeciwpożarowe, medyczne,
- zasady eksploatacji jachtowego silnika przyczepnego.
- Teoria żeglowania:
- wiatr rzeczywisty i pozorny,
- kursy jachtu względem wiatru,
- siły działające na jacht,
- zawietrzność i nawietrzność jachtu,
- współpraca żagli,
- działanie miecza i steru,
- stateczność i pływalność jachtu.
- Przepisy:
- wybrane przepisy żeglugowe obowiązujące na wodach śródlądowych odnoszące się do żeglugi jachtowej: wybrane definicje, prawo drogi, sygnały wzrokowe i dźwiękowe statków, sygnały wzywania pomocy, znaki żeglugowe, ogólne przepisy bezpieczeństwa, wypadki i awarie - zasady postępowania, przepisy lokalne,
- elementarne wiadomości o przepisach obowiązujących na wodach morskich w tym przepisy portowe,
- etykieta jachtowa - zasady zachowania się na jachcie i obyczaje żeglarskie,
- podstawowe zasady ochrony wodnego środowiska naturalnego.
- Locja:
- oznakowanie śródlądowego szlaku żeglugowego:
- informacje o korycie rzeki,
- żegluga na rzece,
- oznakowanie szlaku,
- elementarne informacje o budowlach hydrotechnicznych - śluza, jaz,
- elementarne wiadomości o oznakowaniu wód morskich:
- oznakowanie nawigacyjne wód morskich (oznakowanie boczne, system IALA).
- oznakowanie śródlądowego szlaku żeglugowego:
- Ratownictwo:
- bezpieczeństwo żeglugi i ratownictwo w żegludze śródlądowej:
- osobiste środki wypornościowe, rodzaje i sposoby posługiwania się nimi,
- inne środki bezpieczeństwa na jachcie śródlądowym,
- żegluga w trudnych warunkach pogodowych, przygotowanie jachtu i załogi,
- zasady zachowania się po wywrotce jachtu,
- wiadomości o służbach ratowniczych na wodach śródlądowych,
- podstawy pomocy przedmedycznej w najczęściej występujących obrażeniach na jachcie,
- zasady działań ratowniczych w trudnych warunkach pogodowych.
- podstawowe informacje o ratownictwie na wodach morskich:
- Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (SAR), Morskie Ratownicze Centrum Koordynacyjne,
- ratownictwo brzegowe: brzegowe stacje ratownictwa, stacje ratownictwa morskiego,
- sygnałowe środki ratownicze.
- bezpieczeństwo żeglugi i ratownictwo w żegludze śródlądowej:
- Meteorologia:
- podstawowe wiadomości o wiatrach - znajomość skali Beauforte’a,
- podstawowa znajomość wybranych zjawisk meteorologicznych,
- niebezpieczne dla żeglarzy zjawiska meteorologiczne, ich oznaki i sposób postępowania,
- znajomość meteorologii w zakresie rozumienia komunikatów meteorologicznych w mediach,
- podstawowa umiejętność uzyskiwania prognoz pogody.
- Teoria manewrowania:
- zasady wykonywania manewrów żeglarskich pod żaglami i na silniku,
- umiejętność planowania i wyboru drogi jachtu,
- znajomość podstawowych zasad techniki żeglowania w trudnych warunkach pogodowych.
II. UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNE:
- Praca załogi na jachcie i bezpieczna eksploatacja jachtu śródlądowego:
- taklowanie jachtu, klar jachtu,
- obsługa żagli (w tym sposoby refowania)
- obsługa osprzętu i podstawowych urządzeń na jachcie oraz związane z tym zasady bezpieczeństwa,
- zasady cumowania jachtu,
- umiejętność wiosłowania,
- obsługa silnika przyczepnego,
- umiejętność sprawdzenia stanu technicznego jachtu żaglowego i jego wyposażenia z uwagi na bezpieczeństwo żeglugi,
- przygotowanie jachtu do żeglugi w trudnych warunkach pogodowych, w tym refowanie żagli.
- Prace bosmańskie:
- umiejętność wiązania podstawowych węzłów żeglarskich,
- podstawowe naprawy jachtu, osprzętu i wyposażenia.
- Umiejętność wykonania następujących manewrów jachtem typu slup o długości kadłuba większej niż 5,5 m pod żaglami:
- manewry podstawowe: zwrot przez sztag, zwrot przez rufę, odejście od nabrzeża, dojście do nabrzeża, alarm „człowiek za burtą”,
- manewry dodatkowe: stawanie w dryf, dojście do boi, odejście od boi, stawanie na kotwicy, zejście z kotwicy, refowanie.
- Umiejętność wykonywanie następujących manewrów jachtem żaglowym o długości kadłuba większej niż 5,5 m na silniku:
- manewry podstawowe: odejście od nabrzeża, dojście do nabrzeża, alarm „człowiek za burtą”,
- manewry dodatkowe: dojście do boi, odejście od boi, holowanie pojedynczego jachtu.
- Obrót lub przesunięcie jachtu przy pomoście, praca cumami.
III. NORMY I ZALECENIA:
- Zaleca się, aby szkolenie praktyczne pod żaglami odbywało się w etapie początkowym na jachtach otwartopokładowych typu slup, a w etapie zaawansowanym na jachtach kabinowych typu slup.
- Mając na uwadze program szkolenia zaleca się następującą normę czasu szkolenia :
- wiedza teoretyczna - 20 godz.
- umiejętności praktyczne - 80 godz.
- Uwzględniając różne formy organizacji szkolenia praktycznego ustala się, aby czas szkolenia pojedynczej osoby za sterem jachtu nie był krótszy niż 20 godzin.
- Zaleca się, aby podczas szkolenia wszystkie osoby przebywające na jachcie miały założone indywidualne środki wypornościowe, zgodne z obowiązującymi normami.
wykonanie: wenclowicz.pl